اسلام دین صلح

و

رحمت 

 

تقدیم به پیشگاه استاد عزیزم

جناب آقای دکتر اسدالله نوری

که در مکتب و مرامشان علم حقوق بر مدار آمیزه های اخلاقی استوار است

مقدمه:

در دوران کنونی که دولتهای اسلامی رو به ضعف نهاده اند و به سستی مبتلا گردیده اند و متأسفانه با غلبه دولت‏های غیر اسلامی همراه بوده است در پرتو اجتهاد و موازین عقلی و الهی ، فقیهان و نویسندگان اسلامی  به درستی دریافته اند که برای حفظ اسلام و بازیابی جایگاه مقتدر دو سه قرن گذشته و تعیین کننده سرزمینهای اسلامی در معادلات جهانی می بایست به اصالت الصلح عنایت داشت.
بدون تردید در عصر حاضر و با توجه به تسلط فرهنگِ قبول حقوق بشر بر کشورها مصلحت مسلمین چیزی جز دعوت از طریق بیان و قلم و اندیشه نیست و جهاد ابتدایی اگر چه در بعضی از زمان‏ها می‏تواند موجب گسترش اسلام باشد، ولی در عصر حاضر رعایت صلح جهانی و به رسمیت شناختن مرزهای بین المللی امری ضروری است. در زمانی فقیهان به دو عنوان دارالاسلام و دارالحرب می‏اندیشیدند و عده‏ای دارالعهد را به آن افزودند ولی امروزه به نظر می‏رسد باید در سیاست خارجی کشورهای اسلامی به دو عنوان دارالاسلام و دارالعهد اندیشید و دارالحرب چندان مفهومی را در روابط بین المللی حاضر ندارد.1
از افتراهای برخی از شرق شناسان و غربیان به اسلام و سنت پیامبر (ص) از گذشته تاکنون آن است که اسلام دین شمشیر، جنگ و درگیری است و پیروان خود را به کاربرد خشونت در ارتباط با دیگران دعوت می کند. این افترا به ویژه پس از حادثه 11 سپتامبر سال 2001 میلادی در رسانه های غربی، مجلات، بنگاه های خبر پراکنی و بیانیه های سیاسی بار دیگر رونق گرفت و همچنان در غرب ادامه دارد. نشست ها و کنفرانس های متعددی در غرب و اروپا و نیز در سطح محافل علمی و دانشگاهی در این موضوع برگزار شد که آیا اسلام دین صلح است یا جنگ؟
هجوم فرهنگی دشمنان اسلام همواره وجود داشته و دارد اما اندیشمندان بیدار مسلمان نیز از همه فرقه های اسلامی در برابر این گونه هجمه ها و تهمت ها به دفاع و پاسداری از مکتب حیات بخش اسلام و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پرداخته و پاسخ های منطقی و شایسته ای داده اند که با جایگاه رفیع اسلام همخوان است. نقش برجسته آن دسته از اسلام شناسان و حقوق دانان مسلمان را که آگاهی کافی از موضوع داشته و با مبانی شریعت اسلام آشنا هستند، در تطبیق مسائل نوپیدا و طرح دیدگاه های اسلام نمی توان نادیده گرفت. از این رو بسیاری از علما و اندیشمندان مسلمان در پاسخ اساسی به افترای جنگ طلبی و خشونت اسلام به مسلمانان ، از زاویه علمی و منطقی به موضوع نگریسته و از نظر مبانی بر این دیدگاه تأکید می ورزند که اصل در روابط میان مسلمانان با غیر مسلمانان بر روابط مسالمت آمیز و صلح جویانه است. تقویت این دیدگاه و بررسی زوایای سیاسی، حقوقی و اجتماعی آن با بهره مندی از اصول و مبانی فقه سیاسی اسلام، همگامی با واقعیت های کنونی زندگی بین المللی و نیازهای جوامع اسلامی است.2 بر این اساس هدف از جمع آوری آیات صلح در این مجموعه ، نشان دادن حساسیت بی نظیر دین اسلام به ارشاد و تبلیغ مسالمت آمیز و تاکید بر صلح طلبی آن در قبال افراد و روابط زناشویی و همچنین جوامع غیر اسلامی می باشد.
لازم به اشاره است ، مفاد و مفهوم برخی  آیات چنین نیست که مسلمانان آمادگى جنگى خود را از دست بدهند تا دشمن تشویق به تهاجم گردد. و نیز به این معنا نیست که صلح ذلیلانه و از موضع ضعف را توصیه کند؛ چرا که هر دوی اینها  از عوامل جنگ است نه صلح ریشه دار و عادلانه.3
همچنین خاطر نشان می گردد که در مجموعه ای دیگر که در حال انجام می باشد نیز به آیات مربوط به جهاد و جنگ پرداخته شده و در آنها به مفهوم جهاد و تمایز آن در بسیاری جهات با مفهوم جنگ اشارت رفته است. مجموعه حاضر با استفاده از پژوهشهای استاد عزیزم جناب آقای دکتر اسدالله نوری تهیه شده که به جهت آشنایی هر چه بیشتر مشتاقان دانش اندوزی با چهره علمی ایشان ، سوابق علمی جنابشان در پی آمده است ، بی شک یکی از توفیقات بزرگ الهی به  اینجانب افتخار شاگردی در محضر ایشان (مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد) بوده است و تاسف بار اینکه اکنون به دلیل تنگ نظری های متولیان امر ، جامعه دانشگاهی چند صباحیستکه از حضور ایشان در کلاسهای درس دانشگاه محروم مانده است.
فرودین ماه 1392
  جمال الدین تراز
کارشناس الهیات – فقه و حقوق
 کارشناس ارشد حقوق بین الملل

مطالعه بیشتر...